Oszuści bez skrupułów wykorzystują niewiedzę oraz łatwowierność ofiar. Często nawiązują kontakt telefoniczny i podając się za pracownika banku, skłaniają do zainstalowania aplikacji na smartfonie. Niekiedy bezpośrednio proszą o podanie danych uwierzytelniających do konta. Czy na pewno wiesz, jak zareagować, kiedy ktoś oferuje usługi bankowe przez telefon?
72% klientów nie wie, jak ograniczyć ryzyko oszustwa
Przestępczość stała się integralnym elementem współczesnego świata, przez co powstaje wiele problemów natury indywidualnej oraz społecznej. Powstałe w ten sposób zagrożenie bezpieczeństwa bezpośrednio oddziałuje na życie społeczeństwa, jego jakość oraz na gospodarkę kraju. Oszuści wynajdują coraz to nowe sposoby na okradanie nieświadomych zagrożenia ofiar. Okazuje się, że większość użytkowników banków nie wie, w jaki sposób działają przestępcy.
W raporcie Związku Banków Polskich odnotowano niski poziom wiedzy o sposobach zapobiegania kradzieży danych i środków zgromadzonych na rachunkach oszczędnościowych. W dokumencie stwierdzono, że 72% klientów polskich banków ma przeciętną świadomość o czynnikach ryzyka i metodach zabezpieczenia się przed oszustwami. Tymczasem bezpieczeństwo transakcji bankowych w sieci jest uzależnione od zabezpieczeń bankowych, ale również od działań użytkowników. Już na etapie instalowania aplikacji banku w telefonie należy zachować czujność i zainstalować oprogramowanie zabezpieczające urządzenie. Można podjąć także szereg innych kroków, aby zminimalizować zagrożenie.
Co robić, aby nie paść ofiarą przestępstwa „na bankowca”?
Przestępcy wyłudzający informacje „na bankowca” doskonale wiedzą, jak poprowadzić rozmowę, aby uzyskać potrzebne dane. Przestawiając się jako pracownik banku lub konsultant klienta, zyskują zaufanie, co ułatwia im dokonanie przestępstwa. Najczęściej w rozmowie telefonicznej informują, że na danym rachunku bankowym odnotowano próbę kradzieży, a aby jej zapobiec, należy zainstalować aplikację do zdalnej obsługi konta. Mogą również pytać o dane do logowania i dane karty płatniczej.
Nasz rozmówca, doradca klienta indywidualnego w Poznańskim Banku Spółdzielczym przypomina, że instytucje finansowe w kontaktach z klientami poza siedzibą banku nigdy nie wymagają podawania poufnych danych. Wymienia też podstawowe zasady bezpieczeństwa:
• zachowaj ostrożność, jeśli ktoś oferuje usługi bankowe lub finansowe poza oddziałem banku,
• nie instaluj aplikacji w telefonie z nieznanego źródła,
• nie działaj emocjonalnie – weryfikuj informacje o próbie zalogowania się na Twoje konto bankowe, kontaktując się np. z infolinią banku,
• nikomu nie podawaj loginu, hasła, PIN-u do karty płatniczej,
• informuj policję o każdym zdarzeniu, które wzbudziło Twoje podejrzenia.
Comments